pawel.stolarczuk@jet-stream.pl (+48) 500 100 788 | (+48) 517 240 062

SOLIDARNI Z BIAŁORUSIĄ 2020r.

Poleciałem z moim kolegą Andriejem i zrobiliśmy to na znak protestu. Po to by wesprzeć Białorusinów i Polaków mieszkających na Białorusi w walce! Walce o wolność, demokrację i godność. 

 

W załączniku filmik z lotu:

http://www.youtube.com/watch?v=001b92EIbSA

 

PROJEKT PPG RESCUE SYSTEM

Co to jest PPG?

Paralotnia z napędem… PPG (POWERED PARAGLIDING)

To zestaw sprzętu składającego się ze miękkiego skrzydła samo pompującego oraz silnika ze śmigłem wraz z uprzężą dla pilota. Jako sprzęt dodatkowy traktowany jest:

  • Spadochron zapasowy
  • Kask PPG przystosowany do wykorzystywania łączności radiowej
  • Radio lotnicze
  • Instrumenty nawigacyjno-pomiarowe GPS/WARIOMETR/WIATROMIERZ

Wydawałoby się, że do przechowywania takiego statku powietrznego będzie potrzebny hangar- nic bardziej mylnego. Kompletne PPG owszem, hangarujemy, ale w domowej szafie.

A pas startowy? Idealnie jego rolę pełni kawałek płaskiego terenu, np. małej łączki z pozbawionym przeszkód terenowych przedpolem. Rozbieg potrzebny do wystartowania tej maszyny na ludzkich nogach wynosi ok.30 m.

Biorąc pod uwagę możliwość startu i lądowania prawie w każdym miejscu oraz szybkiego przemieszczenia się samochodem wraz ze sprzętem w inny rejon lotów, z powodzeniem można powiedzieć, że PPG to fenomen wśród latających statków.

Parametry techniczne PPG

  • Prędkość postępowa 20-50 km/h
  • Wznoszenie ok. 2,5 m/s
  • Max. Pułap 4000m
  • Waga ok. 30 kg./kpl. + paliwo
  • Nośność 50-120 kg.

Wszystkie podane parametry mogą nieznacznie się różnić od wartości pozyskiwanych w praktyce.

Zależy to od rodzaju i klasy sprzętu, warunków meteorologicznych oraz indywidualnych predyspozycji i umiejętności pilota.

RATOWNICTWO PPG

Pierwsza pomoc.

W jaki sposób pilot PPG może udzielić pierwszej pomocy? Posłużę się przykładem: 

Wyobraźmy sobie beztroskiego turystę, który pochłonięty zawrotnymi prędkościami mknie na skuterze wodnym. W pewnym momencie w odległości około 500m od brzegu traci kontrolę nad maszyną, wpada do wody. Niepodłączony kluczyk zabezpieczający nie wyłącza silnika. Skuter nadal płynie. Euforia zamienia się w strach, nikt nie słyszy nawoływania o pomoc,człowiek słabnie, organizm szybko się wychładza.  Na zatłoczonej plaży ratownikom WOPR trudno wypatrzeć rozbitka oddalonego o prawie pół kilometra od brzegu. W takiej sytuacji niezastąpionym okazuje siępilot PPG.  Z wysokości operacyjnej ok. 30m. jest w stanie niemal natychmiast zlokalizować człowieka potrzebującego pomocy. Niezwłocznie alarmuje WOPR drogą radiową oraz przystępuje do akcji ratunkowej zrzucając poszkodowanemu samoczynnie pompującą kamizelkę ratunkową.  Pilot PPG pozostaje przy rozbitku do przybycia ratowników WOPR. 

Wczesne ostrzeganie

Pozłuże się kolejnym przykładem:

Dziesięcioletni chłopiec na dmuchanym materacu wypływa poza akwen strzeżony. Maluch nie zdaje sobie sprawy z występujących prądów wody, które oddalają go od brzegu. Przestraszony nie wie co zrobić, wpada w panikę.W takiej sytuacji niezastąpiona jest osoba pilot PPG. Wyposażony w megafon nadlatuje nad młodego kapitana i zdecydowanym głosem nakazuje mu powrót do „macierzystego portu”. Pilot informuje również drogą radiową służby ratownicze o zaistniałej sytuacji.

Wczesne ostrzeganie to zarówno zapobieganie nieszczęściom jak i również informowani e użytkowników plaż o zagrożeniach, których są nieświadomi.

Jednym z takich zagrożeń są sinice, zwane potocznie glonami.  Około ich 10 gatunków to potencjalni wytwórcy trucizn. Do tej pory wyróżniono dwie grupy toksyn produkowanych przez sinice to hepatotoksyny i neurotoksyny.

Hepatotoksyny to groźne związki chemiczne produkowane najczęściej przez słodkowodne sinice. Hepatotoksyna to trucizna kilkakrotnie silniej działająca od cyjanku sodu. Śmierć zwierzęcia zatrutego hepatotoksyną następuje poprzez nieodwracalne zmiany w wątrobie powodujące masowy napływ krwi i szok krwotoczny. Objawami są krwotok wewnętrzny i nawet trzykrotnie powiększona wątroba.

Nie odnotowano do tej pory przypadków śmiertelnego zatrucia ludzi toksynami produkowanymi przez sinice. Jednak spożycie wody zawierającej hepatotoksyny powoduje wysypkę, gorączkę, biegunkę, wymioty oraz ostre uszkodzenie wątroby. Stałe spożywanie przez ludzi i zwierzęta skażonej wody może powodować nowotwory wątroby, nekrozę (martwicę) jej komórek, a w konsekwencji śmierć.

Drugą trucizną wytwarzaną przez sinice jest neurotoksyna. Jest to związek uszkadzający system nerwowy. Objawami zatrucia neurotoksynami są drżenie mięśni, oszołomienie, ciężki przerywany oddech, konwulsje. W przypadku ciężkiego zatrucia śmierć następuje w ciągu kilku minut, a powodem jest paraliż mięśni oddechowych. Dawka śmiertelna neurotoksyn, to 10-200 mg/kg ciała. Stałe oddziaływanie neurotoksyn na organizm powoduje jednak większą wrażliwość na ich działanie.

A jaki to ma związek z pilotem PPG?

Bardzo mocny,mianowicie zakwit sinic bardzo dobrze widać z powietrza.

Z powietrza można wstępnie określić obszar zajęty przez sinice, jego wielkość, kierunek, w którym napływają. Daje to możliwość wczesnego ogłoszenia zakazu kąpieli. Pilot po raz kolejny może wykorzystać megafon, tym razem w celu wygłaszania komunikatu o zagrożeniu.

WSPOMAGANIE AKCJI POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZYCH

Spora część plażowiczów tkwi w przekonaniu, że być ratownikiem to prosta i łatwa praca.

Jednak daleko mija się to z prawdą. Codzienny wysiłek zarówno fizyczny jak i psychiczny w celu zapewnienia bezpieczeństwa odpoczywającym jest nieodzownym towarzyszem służ WOPRu.

Niejednokrotnie pilot PPG okazuje się świetnym partnerem w akcjach ratunkowych czy patrolach.  Zalety lotów PPG, m.in szerokie pole działania, doskonała widoczność, wymiana informacji drogą radiową, wykorzystanie megafonu możliwość natychmiastowej pomocy daleko od brzegu to tylko niektóre z atutów PPG. 

WSPÓŁPRACA ZE SŁUŻBAMI PORZĄDKOWYMI

Na patrolowanym przez pilota PPG odcinku, między sektorami strzeżonymi zauważyć można mniejsze natężenie plażowiczów, a poza godzinami szczytu ich znikome ilości.

W takich miejscach częstokroć lubują się nie tylko pragnący spokoju, ale niestety również amatorzy tanich win. W stanie upojenia alkoholowego popuszczają wodze fantazji zdecydowanie za daleko, gorsząc współplażowiczów swoim zachowaniem. Niestety nadeszły czasy, w których ludzie boją się zwrócić uwagę oprychowi a nawet wezwać patrol interwencyjny policji lub straży miejskiej.

Pilot PPG zauważając takie zdarzenie wzywa odpowiednie służby za pośrednictwem bazy na ziemi, a także prowadzi obserwację informując na bieżąco bazę o rozwoju sytuacji.

BEZPIECZEŃSTWO EKOSYSTEMU

ZAGROŻENIE POŻAROWE

Czytając ten tekst, staje się oczywiste, że z wysokości można objąć doskonałą obserwacją większy obszar. Jednym z najbardziej widzialnych zjawisk z powietrza jest pożar. Podczas długotrwałej suszy, lasy pasa nadmorskiego są szczególnie narażone na ogień. Wynika to dynamicznych przepływów powietrza, a także częstych wiatrów mogących rozprzestrzenić pożar. Wczesne wykrycie ognia przez pilota PPG, a co za tym idzie natychmiastowe powiadomienie straży pożarnej może przyczynić się do ugaszenia pożaru w zarzewiu.

Pilot PPG jest w również w stanie udzielić cennych wskazówek ratownikom np. wskazać drogę dojazdu jednostki ratowniczo-gaśniczej, określić kierunek jego rozprzestrzeniania się, podać informację o drogach ewakuacyjnych.

Takie reagowanie dotyczy nie tylko pożarów lasów, ale również obiektów użyteczności publicznej, domów, hoteli, ośrodków wypoczynkowych itp.

SKAŻENIA CHEMICZNE WÓD I BRZEGÓW

Wody przybrzeżne i plaże w rejonie Zatoki Gdańskiej są narażone na skażenie substancjami ropopochodnymi. Pomimo doskonałych zabezpieczeń Rafinerii Gdańskiej, Naftoportu, PERN (przedsiębiorstwo eksploatacji rurociągów naftowych), stacji benzynowe usytuowanych w marinach, a też jednostek pływających powinniśmy być przegotowani na wypadek ich awarii. 

Niestety najczęstszą przyczyną skażenia wody jest brak ludzkiej wyobraźni. Zatapianie beczek ze zużytymi olejami, mycie samochodów nad brzegiem zatoki czy lekceważenie przepisów bezpieczeństwa ekologicznego przez stocznie.

Plama substancji ropopochodnej jest prawie niewidoczna z ziemi, za to z powietrza widać ją jak na dłoni. Jeden litr oleju napędowego wlany do wody tworzy mikrofilm, bardzo cienką powłokę unoszącą się na powierzchni, która rozpościera się na setki metrów kwadratowych. Pilot PPG, który zauważy taką plamę lub zlokalizuje wyciek może natychmiast zawiadomić kapitanatu portu, Urząd Morski lub inne komórki organizacyjne czuwające nad bezpieczeństwem ekologicznym.